הנחיות כלליות :
פקח עין וראה אילו סיכונים סביבתיים נשקפים לך, לאחרים ולנפגע.
ראשית, חלץ את הנפגע ממקום בו נשקפת לו ולך סכנה.
עזור לנפגע בו במקום, במידת האפשר.
פתח נתיב אויר לנפגע (הרם לסת תחתונה וסלק הפרשות), הבטח נשימה מספקת.
עצור שטפי דם תיכף ומיד.
אם ניתן הדבר, שאל את הנפגע לפרטי הפגיעה.
בדוק את הנפגע ביסודיות.
עודד את הנפגע.
פעל בביטחון עצמי ובמיומנות.

דימומים:
בהגיעך לפצוע שותת דם, פעולתך המיידית, מיד לאחר אבטחת נתיב אוויר ונשימה תהיה לחיצה על הפצע המדמם. ניתן לעצור שטף דם חיצוני על ידי הפעלת לחץ ישיר על מקום הדימום. הלחץ ייעשה על ידי לחיצה, אין להסס מלהפעיל לחץ, זו פעולה ראשונית וחשובה שנועדה לעצור את הדימום ולמנוע הידרדרות מהירה של מצב הנפצע. ניתן ללחוץ ידנית תוך נסיעה ברכב, תוך העברה באלונקה ובכל מצב כמעט. אין להרפות מהלחץ בשום אופן!
אם ניתן הרכב חבישה לוחצת. בעזרת השרוכים של התחבושת לחץ על מקום הדימום. אם הדימום לא נעצר, הפעל לחץ נוסף בעזרת היד או תחבושת נוספת עד שהדימום ייעצר. הרכב חוסם עורקים רק במקרה של קטיעה, הדק את חוסם העורקים ככל שתוכל
אין להוציא חפצים חודרים כגון סכין/ זכוכית  !!!

הטיפול בכוויות:
הרחק את הנפגע ממקום שבו נשקפת סכנה לחייו. עטוף את הנפגע בשמיכה או גלגל אותו על הקרקע על מנת לכבות את האש והסר ממנו את כל בגדיו.
מיד לאחר מכן בדוק את הדבר החשוב מכל: האם דרכי האוויר העליונות של הנפגע פתוחות? בגלל האש והעשן רירית דרכי האוויר תופחת, ובתוך זמן קצר עלולות דרכי האוויר להיחסם. נפגע שניכרים בו שרידים של פיח ושל אפר על הלשון וחריכה של שערות הנחיריים ושל הפנים המפונה מתוך אש או עשן- יש להעשיר את האוויר שהוא שואף בחמצן בריכוז מקסימאלי.
קרר את הכוויה בעזרת מים, אל תפוצץ שלפוחיות! (בשל סכנת זיהום).
כסה את הכוויה בתחבושת סטירלית  רטובה. המשך בהרטבת התחבושת ופנה את הנפגע לטיפול רפואי.

כוויות כימיות
אלו עלולות לגרום לאותה דרגת כוויה כמו כווית חום. שתיית כימיקאלים מסוימים, כגון מלח ובורית, גורמת לכוויות פנימיות. חומרים אלה גורמים גם הם להיווצרות בועות, התנפחות, ואף לצלקות. אם הם עוברים כדרכי הנשימה, קיימת סכנת חנק. לכן יש להסיר את הבגדים ולשטוף  בהרבה מים. אם בלע הנפגע נוזלים כימיים, יש לשטוף ביסודיות את הפה ולהניע את הנפגע לירוק את מי השטיפה.

שברים
סימני השבר הם: הגבלה בתנועת האיבר, נפיחות, שטף תת-עורי (סימן כחול).
הטיפול: מנע את תזוזת האיבר על ידי הצמדתו לגוף או לגף בריא, וקשירתו (על ידי משולשי בד,חגורות וכו').
במקרה של חבלה בגב ובצוואר, אל תזיז את הנפגע והזעק את מד"א.

 

 

מעוניינים ללמוד עוד? היכנסו לאתר מד"א ולאתר פיקוד העורף ולמדו כיצד ניתן להציל חיים !