קשישים
קשיים במהירות התגובה והתנועה, קושי בראייה ובשמיעה וקושי להסתגל לשינויים מהירים המאפיינים מצבי חירום - חושפים את הקשיש לאפשרות שלא יוכל לבצע את הפעילות הנדרשת על פי הוראות פיקוד העורף.מנגד, לקשישים רבים יש יתרונות שהופכים אותם למשאב עבור סביבתם דווקא בתקופת חירום: לקשיש ניסיון רב, ולרוב החששות והפחדים אותם הוא חש מתונים יותר ולכן באפשרותו גם לסייע בהרגעת סביבתו וכן בהדרכה וסיוע לקרוביו.
זכרו! קיימת חשיבות רבה לקשר רציף עם המשפחה והסביבה הקרובה לצורכי תמיכה והדרכה, הן בזמן ההכנות והן בזמן האירועים עצמם.
המלצות לציבור הקשישים:
דאגו להצטייד במלאי תרופות ומרשמים בהם אתם משתמשים ביום יום, במידה ואתם נעזרים במשקפים, מכשירי שמיעה מזון מיוחד וודאו שיש ברשותכם תחליפים למקרה שהם אוזלים או נשברים/נאבדים.
הכינו כרטיס חירום אישי בעזרתו יוכלו מגשי העזרה לעזור לכם בצורה יעילה ומהירהדאגו שהכרטיס איתכם תמיד כללו בתוכו את המידע הבא: שם ושם משפחה, מספר תעודת זהות, קופת חולים ושם הרופא המטפל, פרטי המטפל הצמוד (אם יש) רשימת תרופות ומינון נדרש, סוג הדם, צרכים מיוחדים, רגישויות, דגשים רפואיים, וכן טלפונים של בני משפחה וקרובים.
דאגו למרחב מוגן נגיש ומואר , הסירו חפצים העלולים לגרום לך לפציעה וודאו שיש בו אמצעי תקשורת זמינים( רדיו, טלוויזיה, טלפון)
המידה ואין לכם משפחה באפרת עדכנו את פרטיכם אצל העובדת הסוציאלית במועצה המטפלת בגיל השלישי.
המלצות כלליות למסייע לקשיש :
יש להתאים את ההיערכות על פי הצרכים הייחודיים שלכם:
כדאי להתייעץ מראש עם קרובי משפחה, שכנים או מטפלים בבחירת החדר המוגן וכן כדי להבטיח לעצמכם עזרה בהכנתו במצב חירום.
בנוסף לרשימות הציוד המפורטות, חשוב להכניס לחדר המוגן גם תרופות ומרשמי תרופות, זוג משקפיים נוסף, סוללות למכשירי עזר, מסמכים רפואיים, מזון מיוחד, אביזרי הליכה, שיניים תותבות, משקפיים, כלי לעשיית צרכים, לבנים/טיטולים/פדים וכדומה.
כחלק מההיערכות המשפחתית למצב החירום, כדאי לוודא שהיערכות מותאמת לצורכי הקשיש, ובמידת האפשר לשלבו ולאפשר לו לתרום לתהליך. לדוגמה: התקשרו ועדכנו אותו במצב, ודאו שביצע את פעולות התגוננות ודרשו בשלומו.
הנחו את הקשיש כיצד לבחור מרחב מוגן בהתאם להנחיות פיקוד העורף. בעת בחירת המרחב המוגן קחו בחשבון את הזמן הדרוש לו להגעה מהירה אליו.
הנחו את הקשיש כיצד להתנהג במקרה אזעקה ואף תרגלו את הפעולות שעליו לבצע. דאגו ליידע, לפרש ולהסביר לקשיש את ההנחיות וההתרחשויות המסוקרות בתקשורת, תוך העברת מסרים מרגיעים.
ניתן לפנות למוקד השירות של משרד הרווחה (118) או של הרשות המקומית (106) כדי לקבל מענה עבור כלל ציבור האנשים עם מוגבלות ואוכלוסיית הקשישים.